Tatouage audio exploitant des propriétés de cyclostationnarité
Cyclostationarity-based audio watermarking
OPEN ACCESS
Audio watermarking consists in embedding inaudible information in a signal. This information is generally represented by a pseudorandom signal, the watermark, detected by means of a correlation measure. If robustness to malicious attacks is required, the pseudorandom signal must be secret and the detection is private. We present an approach that uses a cyclostationary signal as the watermark. While still privately detectable through correlation, the watermark may also be publicly detected by exploiting its property of cyclostationarity. The suitable choice of cyclostationary sequences provides for hiding both private and public data in the signal.
Résumé
Le tatouage audio consiste à insérer une information inaudible dans un signal. Cette information est généralement représentée par un signal pseudo aléatoire, le tatouage, détecté à l’aide d’une mesure de corrélation. Si le tatouage doit être robuste à des attaques malveillantes, le signal pseudo-aléatoire est impérativement secret et la détection est dite privée. Nous présentons une approche qui utilise comme tatouage un signal cyclostationnaire. Tout en étant détectable de façon privée par corrélation, le tatouage peut aussi être détecté publiquement grâce à la propriété de cyclostationnarité. Le choix judicieux de suites cyclostationnaires permet de cacher à la fois des données privées et publiques dans le signal.
audio watermarking, copyright protection, public watermarking, cyclostationarity
Mots clés
tatouage audio, protection de droits d’auteur, tatouage public, cyclostationnarité
[1] L. Boney, A. Tewfik and K. Hamdy, « Digital watermarks for audio signals », IEEE Int. Conf. on Multimedia Computing Systems, Hiroshima, June 1996.
[2] L. Boney, A. Tewfik and K. Hamdy, « Digital watermarks for audio signals », Eurospeech, Rhodes, September 1997.
[3] E. Zwicker and E. Feldtkeller, « Psychoacoustique, l’oreille récepteur d’information », Collection Technique et Scientifique des Télécommunications, Masson, 1981.
[4] M. Perreau Guimarães, « Optimisation de l’allocation des ressources binaires et modélisation psychoacoustique pour le codage audio », Thèse de Doctorat, Université Paris V, Paris, 1998.
[5] T. Furon and P. Duhamel, « An asymmetric public detection watermarking technique », Proc. of the 3rd Int. Work. on Information Hiding, Dresden, September 1999.
[6] T. Furon, N. Moreau and P. Duhamel, « Audio public key watermarking technique », Proc. Int. Conf. Acoust., Speech and Signal Processing, Istambul, June 2000.
[7] J. Lacy, S. Quackenbush, A. Reibman, D. Shur and J. Snyder, « On combining watermarking with perceptual coding », Proc. Int. Conf. Acoust., Speech and Signal Processing, Seattle, May 1998.
[8] C. Neubauer and J. Herre, « Audio watermarking of MPEG-2 AAC bit streams scrambling », 108th AES Convention, Paris, February 2000.
[9] E. Allamanche and J. Herre, « Secure delivery of compressed audio by compatible bitstream », 108th AES Convention, Paris, February 2000.
[10] R.A. Garcia, « Digital watermarking of audio signals using a psychoacoustic auditory model and spread spectrum theory », 107th AES Convention, New York, September 1999.
[11] W. Bender, D. Gruhl, N. Morimoto and A. Lu, « Techniques for data hiding », IBM System Journal, Vol. 35, pp. 313-336, 1996.
[12] L. de C.T. Gomes, E. Gómez, M. Bonnet and N. Moreau, « Méthodes de resynchronisation pour le tatouage audio », GRETSI 2001, Toulouse, septembre 2001.
[13] N. Moreau, P. Dymarski, L. de C.T. Gomes, « Tatouage audio : une ré-ponse à une attaque désynchronisante », CORESA 2000, Poitiers, octobre 2000.
[14] W.A. Gardner (ed.), « Cyclostationarity in communications and signal processing », IEEE Press, 1994.
[15] A. Dandawat and G.B. Giannakis, « Statistical tests for presence of cyclostationarity », IEEE Transactions on Signal Processing, Vol. 42, No. 9, September 1994.